Skip to content

Kroniek van l’amore

Sarà perché lo amoWe weten maar al te goed waarom we van de Italiaanse cinema houden. Heel erg veel zelfs, waanzinnig veel… of het nu fietsendieven zijn of kleine duiveltjes, of ze Romeo spelen of Rocco, of ze nu Gina heten of Claudia, we vallen als een blok voor diegenen die de Italiaanse cinema met “amore e fantasia” hebben gekneed.

Om deze in de kijker te zetten, heeft het BRIFF gevraagd aan de cinematheek van Bologna 5 volledig gerestaureerde meesterwerkjes uit de jaren ‘50 en ’60 bij elkaar te zoeken. Deze zijn van de hand van de grootste regisseurs van het land, zoals Antonioni, Ferreri of Pasolini en dragen bij tot de weelde van het cinematografische erfgoed van het meest romantische schiereiland.

  • CRONACA DI UN AMORE van Michelangelo Antonioni, Italië, 1950, 1u38
  • GIORNI D’AMORE van Giuseppe De Santis en Leopoldo Savona, Italië, 1954, 1u38
  • LA RAGAZZA IN VETRINA van Luciano Emmer, Italië, 1961, 1u30
  • UNA STORIA MODERNA – L’APE REGINA van Marco Ferreri, Italië, 1963, 1u28 – Prijs voor Beste Vrouwelijke Vertolking op het Festival de Cannes 1963 voor Marina Vlady
  • COMIZI D’AMORE, documentaire van Pier Paolo Pasolini, Italië, 1964, 1u32

.

.

De onvolprezen Marina Vlady, die in drie ervan op de affiche prijkt, zal ons vereren met haar aanwezigheid tijdens deze 5de editie. Grazie mille, bella donna.


 

Scroll To Top