Skip to content

Events

Opening

Coupez !

  • 23 juni | 20:00 | UGC De Brouckère - Openingsceremonie en vertoning van de film Coupez! van Michel Hazanavicius. Na de vertoning volgt een Q&A met de regisseur en de acteurs Grégory Gadebois, Charlie Dupont en Yvon Martin.
  • 24 juni | 20:00 Cinéma Sauvenière (Liège) - Net als voor de opening van het BRIFF zal Michel Hazanavicius de film Coupez! inleiden in het kader van de decentralisatie in Luik.

.

Meer info

De 5de editie van het BRIFF – opent met de film Coupez! (Final Cut) van de veelvuldig bekroonde regisseur Michel Hazanavicius.

Deze openingsfilm van het 75ste festival van Cannes, een komedie met onder meer Romain Duris, Bérénice Béjo, Finnegan Oldfield, Grégory Gadebois en Charlie Dupont, zal op 23 juni worden voorgesteld in aanwezigheid van de ploeg van de film.

Het BRIFF is verheugd de Franse regisseur opnieuw te mogen verwelkomen na zijn komst naar het festival in 2019 als eregast.


Een film over zombies in een verlaten gebouw. Tussen verwende technici en acteurs die niet echt betrokken zijn, lijkt alleen de regisseur over de energie te beschikken die nodig is om een nieuwe, low-budget horrorfilm tot leven te brengen. Het verschijnen van ‘echte’ zombies zal de opnames verstoren…

TALK

MICHEL LECLERC

  • 25 juni | 15:00 | Galeries - Masterclass met Michel Leclerc

Michel Leclerc vereert ons met zijn aanwezigheid tijdens een Talk waarin hij zal terugblikken op zijn carrière als regisseur en scenarist.

Het gesprek wordt gemodereerd door Gabriel Vanderpas, regisseur, filmdocent en actief lid van het ARRF (Association des Réalisateurs et Réalisatrices Francophones)

Deze masterclass zal in het Frans worden gegeven.

FREE - but on booking only > ticket

.

Meer info

Michel Leclerc begon zijn carrière aanvankelijk als monteur en regisseur bij Télé Bocal, een vrije en politiek geëngageerde televisiezender. In 2002 begint hij een weg te banen in de filmwereld met zijn kortfilm Le Poteau rose, waarmee hij een prijs wint in Cannes. Vier jaar later maakt hij de overstap naar het lange formaat met J'invente rien, een komedie met Kad Merad en Elsa Zylberstein. Hij schrijft het scenario van La Tête de maman, geregisseerd door Carine Tardieu, waarna hij pas echt naam maakt met zijn tweede langspeelfilm, Le Nom des gens (2010), een politieke komedie die de César wint voor Beste Originele Scenario. In 2012 blijft Michel Leclerc in hetzelfde register met Télé Gaucho, waarin hij zijn favoriete thema's combineert. In de jaren die volgen regisseert hij La Vie très privée de Monsieur Sim (2015) met Jean-Pierre Bacri, La Lutte des classes (2019) met Édouard Baer en Leïla Bekhti en Les Goûts et les Couleurs (2022) met Rebecca Marder, Félix Moati en Judith Chemla.

CLOSE UP

FANNY ARDANT

  • 28 juni | 19:00 Cinematek (sold out)- Vertoning van de film La famiglia van Ettore Scola, voorafgegaan door een inleiding in aanwezigheid van Fanny Ardant
  • 29 juni | 19:30 | Bozar - Uitgebreid interview met Fanny Ardant, geleid door Hugues Dayez, over haar carrière als actrice en regisseuse en vertoning van de film Lola Pater van Nadir Moknèche

.

Meer info

Fanny Ardant als eregast bij Bozar, CINEMATEK en het BRIFF

Dit is bij uitstek het moment om de aandacht te vestigen op de fantastische carrière van de onvolprezen actrice en regisseuse Fanny Ardant, die een prominente plaats inneemt in het Franse filmlandschap. Zij werd gelauwerd door haar schitterende vertolking in La Femme d'à côté (1981) van François Truffaut en is één van de zeldzame actrices die tweemaal met een César werd bekroond, voor Pédale douce van Gabriel Aghion (1997, beste actrice) en voor La Belle Époque van Nicolas Bedos (2020, beste actrice in een bijrol).

CINEMATEK eert deze grote filmdame met een retrospectieve, terwijl het BRIFF zich zal richten op de recente filmografie van de actrice. Het is in deze context dat het BRIFF je graag uitnodigt Les Jeunes Amants (2021) van Carine Tardieu te (her) ontdekken, waarin Fanny Ardant haar 70 lentes met een opmerkelijke elegantie en kracht draagt.

De indrukwekkende carrière van Fanny Ardant staat centraal tijdens twee evenementen die op 28 en 29 juni door Bozar en CINEMATEK worden georganiseerd.

Programma :

  • 28 juni | 19:00 Cinematek - Vertoning van de film La famiglia van Ettore Scola, voorafgegaan door een inleiding in aanwezigheid van Fanny Ardant + retrospectieve (juli)
  • 29 juni | 19:30 | Bozar - Uitgebreid interview met Fanny Ardant, geleid door Hugues Dayez, over haar carrière als actrice en regisseuse en vertoning van de film Lola Pater van Nadir Moknèche
    ➔ Tickets
  • 28.06 > 21.08 | Cinematek : retrospectieve

© Carole Bellaiche

Retro

Marina Vladi

  • 30 juni | 19:00 | Cinema Galeries - Una Storia Moderna - L'ape regina van Marco Ferreri. Na de vertoning volgt een gesprek met Marina Vlady.
  • 01 juli | 19:00 | Cinema Palace - Giorni d'Amore van Giuseppe De Santis. Na de vertoning volgt een gesprek met Marina Vlady.

Om deze in de kijker te zetten, heeft het BRIFF
gevraagd aan de cinematheek van Bologna
vijf volledig gerestaureerde meesterwerkjes
uit de jaren ‘50 en ’60 bij elkaar te zoeken.

De onvolprezen Marina Vlady, die in drie ervan
op de affiche prijkt, zal ons vereren met haar
aanwezigheid.

.

Meer info

Om deze in de kijker te zetten, heeft het BRIFF
gevraagd aan de cinematheek van Bologna
vijf volledig gerestaureerde meesterwerkjes
uit de jaren ‘50 en ’60 bij elkaar te zoeken.
Deze zijn van de hand van de grootste
regisseurs van het land, zoals Antonioni,
Ferreri of Pasolini en dragen bij tot de weelde
van het cinematografische erfgoed van het
meest romantische schiereiland.

Dit is wat Guy Borlée, coördinator van de Cineteca di Bologna erover zegt:

“Ik heb vijf weinig bekende parels gekozen
die andere facetten van de Italiaanse
cinematografie tonen. Vijf verhalen die
het ongelooflijke talent van de Italiaanse
cineasten tonen om l’amore te vertellen en de
wereld te veranderen. Marina Vlady, die in drie
van deze vijf films is te bewonderen, zal met u
haar herinneringen en emoties delen.
In Giorni d’amore van Giuseppe De Santis
is Marina Vlady amper 16 wanneer ze de
affiche deelt met een jeune premier, Marcello
Mastroianni. Twee arme boerenfamilies uit
het Zuiden rivaliseren alsof ze zich in Verona
bevinden en kunnen de passione die hun
kinderen bindt niet aanvaarden.
La Ragazza in vetrina, met niemand minder
dan Pasolini als coscenarist, kostte Luciano
Emmer zijn carrière. Hij had het aangedurfd
de attrazione fatale te tonen tussen een
Italiaanse mijnwerker en Marina Vlady, een
prostituée in Amsterdam. De 4 jaar na de
ramp van Marcinelle gedraaide film vertelt
wat de toenmalige overheid wou verbergen,
en de censuur was meedogenloos.
Una Storia moderna – L’ape regina van
Marco Ferreri maakt van Marina Vlady een
Bijenkoningin die haar man domineert door
hem te herleiden tot een loutere riproduttore.
Deze vlammende film die zich tegen de
burgerlijke katholieke moraal keert, leverde
Marina Vlady de prijs van beste actrice op in
Cannes.
Met Comizi d’amore doet Pier Paolo Pasolini
een onderzoek naar seksualiteit, door Italië
van zuid naar noord te doorkruisen. Vooruit
op zijn tijd zoals hij altijd was, stelt hij de echte
vragen waarover iedereen vandaag spreekt,
maar die nog taboe waren in 1964.
Dankzij Cronaca di un amore draait
Michelangelo Antonioni de bladzijde van het
neorealisme om en begint aan zijn werk als
detective van de vrouwelijke psychologie, wat
de weg vrijmaakt naar la modernità.
Deze films werden gerestaureerd door de
Cineteca di Bologna en voorgesteld op het
festival Il Cinema Ritrovato, waarvoor ik sinds
1994 werk als coördinator. Deze prachtige
digitale restauraties willen de films een
tweede jeugd en een nieuw publiek in de hele
wereld bezorgen. Buona visione.”
Guy Borlée

Closing

Three thousand year of longing

.

Meer info

Three Thousand Years of Longing, de film van regisseur George Miller zal de 10 dagen filmfestiviteiten van de 5de editie van het BRIFF afsluiten.

Tilda Swinton en Idris Elba schitteren in deze fantasyfilm. Deze elfde film van de Australische regisseur laat zien hoe een eenzame en verbitterde Britse vrouw een djinn tegenkomt die haar drie wensen aanbiedt in ruil voor zijn vrijheid.


Wanneer een Britse geleerde in Istanbul met een antiek, magisch flesje een djinn oproept, mag ze drie wensen doen in ruil voor zijn vrijheid. Door jarenlange apathie en isolement twijfelt ze over haar wensen, tot de djinn met zijn verhalen een diep verlangen opwekt, de wens om bemind te worden.

Scroll To Top