Spring naar content

Jury & Prijzen

International

m-jo-croze

Marie-Josée Croze

Marie-Josée Croze kreeg in 1999 de hoofdrol in Dennis Villeneuves’ Maelström. Hij zal een beslissende invloed hebben op haar carrière: ze wint prijzen over de hele wereld, ze toert met Atom Egoyan en gaat het pad op van de auteurscinema. Haar rol in Les Invasions barbares van Denys Arcand’s wordt bekroond met de Prijs voor Beste Interpretatie op het Filmfestival van Cannes in 2003. Haar carrière in Frankrijk is gelanceerd: ze werkt samen met Guillaume Canet, Zabou Breitman, Tony Gatlif en Nicole Garcia. Ze is de winnares van de Romy Schneiderprijs in 2010 en is vervolgens te zien in een reeks internationale films: Munich (Steven Spielberg), Le scaphandre et le Papillon (Julian Schnabel), Le règne de la beauté (Denys Arcand), Everything Will Be Fine (Wim Wenders), Calvary (John Michael Mc Donagh) en in Clifton Hill geregisseerd door Albert Shin en voorgesteld op het Internationaal Festival van Toronto. Onlangs was ze te zien in de speelfilm The Forgiven van John Michael McDonagh. Marie-Josée Croze speelt ook mee in verschillende tvseries waaronder Birdsong, The Crime of the Orient Express, La Chartreuse de Parme en Jack Ryan. Laatst speelde ze een belangrijke rol in de serie Mirage geregisseerd door Louis Choquette, die te zien was in Frankrijk en Duitsland.

st-cassetti

Stefano Cassetti

Aangesproken door zijn magnetische blik, cast Cedric Kahn Stefano Cassetti voor de hoofdrol in zijn film, Roberto Succo. De film werd geselecteerd in de Officiële Competitie in Cannes, en diende als springplank om Stefano Cassetti een acteercarrière over te stappen in zowel de film- als televisiewereld. De FransItaliaanse acteur, bewijst met zijn hoofdrol in de populaire Neflix serie Into The Night, zijn talent op het grote doek, en zet in een sneltempo zijn acteercarière voort, gaande van actiefilm (Michel Vaillant) tot auteursfilm (Un Poison violent)

j-lemaire

Jérôme le Maire

Geboren in Luik op een mooie dag van een jaar dat Gainsbourg omschreef als ‘erotisch’ (1969), had Jérôme le Maire niet de ambitie om brandweerman of politieagent te worden, zoals de meeste van zijn leeftijdsgenoten. Hij wilde regisseur worden, zoals Steven. Als hij niet op zoek gaat naar de liefde tussen de palmbomen, richt hij zijn camera op de onderbuik van de ziekenhuizen, waarmee hij wordt beloond door prestigieuze prijzen, zoals de Magritte in 2013 en 2018 voor Beste Documentaire. Maar soms overtreft fictie de werkelijkheid... En soms verandert le Maire van richting met hetzelfde succes! Met Grand’Tour wordt hij geselecteerd op prestigieuze festivals als Cannes en Rotterdam en wint hij de prestigieuze Golden Amphora op het Festival du Grolandais in 2012 in Toulouse. Hij werkt momenteel aan twee projecten: een documentaire over Noor, een zonneenergiecentrale die wordt ontwikkeld in Marokko, en een « couscous western », La Montagne sauvage, geschreven in samenwerking met Laurent Brandebourger (Petites Misères) en Vincent Tavier (Panique au village).

c-eloy

Christine Eloy

Na haar studies Antropologie aan de ULB (Université Libre de Bruxelles) ging Christine Eloy aan de slag in de evenementensector, en vervolgens voor een groep van Europese culturele televisieprogramma’s. In 2000 vervoegde ze Cinéart, een van de belangrijkste onafhankelijke filmdistributeurs in de BENELUX, waar ze werkte op de verkoopafdeling. Sinds september 2013 is Christine directeur van Europa Distribution, het Europese netwerk van onafhankelijke filmpublicists en -distributeurs. Met ongeveer 115 leden, die 30 landen in Europa en daarbuiten vertegenwoordigen, fungeert de organisatie als een netwerk, een denktank en als een stem voor deze sector. Distributeurs spelen hierin een prominente rol om de films over de hele wereld naar het lokale publiek te brengen waarbij ze instaat voor de culturele diversiteit op de schermen. Een passie van Christine om diverse verhalen en films, uit Europa en daarbuiten, die de verbeelding raken en de geest openen. En dit is waar Christine gepassioneerd over is, diverse verhalen en films, uit Europa en daarbuiten, om onze verbeelding te raken en onze geest te openen.

v-surdej

Virginie Surdej

Met twee ouders als astronomen was Virginie Surdej van jongs af aan gewend om de wereld door een lens te observeren. Vervolgens richtte ze zich op een studie fotografie bij INSAS voordat ze haar studie aan de prestigieuze Lodz-school in Polen afrondde. Daarna ging ze aan de slag als stagiair, 2e camera-assistent en in de techniek. Van beginnende films tot de Camera d’Or, Virginie Surdej wist met de reeks prominente films als een aantal successen te boeken waaronder InSyriated (2017) waarvoor ze in 2018 de Magritte voor Beste Fotografie won, By the Name of Tania van Mary Jimenez en Bénédicte Liénard die werd voorgesteld in Berlijn, The Orphanage (gepresenteerd in Internationale Competitie op BRIFF 2019), The Wolf and the Sheep (Quinzaine des Réalisateurs), Adam van Mariam Touzani, Much Loved van Nabil Ayouch en Nuestras Madres van César Diaz (Camera d’or in 2019)

Européen

t-audenaert

Tom Audenaert

Hasta la vista! In 2011 werd hij bekroond met een Ensor in de categorie Meest Veelbelovende Acteur, voor zijn rol als de blinde Jozef in Hasta la Vista geregisseurd door landgenoot Geoffrey Enthoven.Tom Audenaert steekt gemakkelijk de taalgrens over om aan de zijde van Benoît Poelvoorde en Marc Zinga’s te spelen in Les Rayures du zébre. Hij gaat de samenwerking «in het Frans» aan dat werd uitgezonden op TV. Ook is hij te zien in de series La Trêve en Unité 42, die werden gecoproduceerd door Le RTBF.

t-frémont

Thierry Frémont

Thierry Frémont, die houdt van complexe rollen, voelt zich net zo comfortabel op het podium als op de set. Na zijn opleiding aan het Conservatorium National Supérieur d’Art Dramatique in Parijs, speelt Thierry Frémont de hoofdrol in Noces barbares van Marion Hänsel, die hem in 1988 de Jean Gabin-prijs opleverde. Datzelfde jaar ontvangt hij voor Travelling Avant van Jean Charles Tacchela de César voor Beste Belofte. Op basis van deze successen vervolgt hij daarna met Merci la vie van Bertrand Blier, voordat hij in Olivier Schatsky’s Fortune Express een weerzinwekkende reumapatiënt vertolkt. Daarna speelt hij de rol van Jezus, een brutale Franse marginalist, in Les Démons de Jésus de cultfilm van Bernie Bonvoisin. Dat levert hem een plek in Brian de Palma’s thriller Femme fatale met Antonio Banderas in de hoofdrol. Eric Valette’s Une Affaire d’état en Bertrand Tavernier’s Quai d’Orsay bevestigen zijn talent waarna hij te zien is naast Brad Pitt in Allies van Robert Zemeckis. Thierry Fremont is er doorheen de jaren steeds in geslaagd om de oversteek van het podium naar de set te maken, waarbij hij twee Molière-prijzen in de wacht sleept in 2004 voor Signé Dumas en in 2015 voor Les Cartes du pouvoir.

astrid-whettnall

Astrid Whettnall

Na het ervaren van een eerste Little Glory dankzij Vincent Lannoo, wordt Astrid Whettnall in 2014 genomineerd voor de Magritte voor Beste Actrice voor haar hoofdrol in Au Nom de Fils. Dankzij deze zichtbaarheid, haalt onze landgenote verschillende filmrollen binnen, onder andere onder leiding van CostaGavras of Xavier Giannoli. In 2016 geeft Rachid Bouchareb haar de hoofdrol in de Route d’Istanbul. Hiermee sleept ze de Magritte voor Beste Actrice binnen. Onlangs werd ze gevonden in het midden van de Broeders Vijanden, gepresenteerd op de Mostra van Venetië in 2018

anne-levy-morelle

Anne Levy-Morelle

She had a dream… Op zoek naar het epische verhaal van Gabriel de Halleux, een gevestigde Belg die op een dag besluit alles achter zich te laten om een nieuw leven te beginnen in Chili Chico, diep in het Chileense Patagonië. Sinds Le Rêve de Gabriel, een film waarmee ze de wereld heeft afgereisd en die haar de André Cavens-prijs van l’Union de la critique de cinéma opleverde, is regisseur Anne Lévy-Morelle niet gestopt met films maken. Met Sur la pointe du cœur, maar ook met Manneken Pis, l’Enfant qui pleut en Casus Belli, wat haar tot een echte kenner van de auteurscinema maakte. Een talent dat ze doorgeeft door les te geven in scenario en regie voor documentaires aan het Institut des Arts de Diffusion (IAD). Vandaag verplaatst de regisseur zich ook naar de andere kant van het spectrum, dat van de fictie, met Grandir en zone grise, een langspeelfilm die een duik neemt in de wereld van de gerechtigheid.

matyas-veress

Matyas Veress

Na zijn studies aan het Institut National Supérieur des Arts du Spectacle in Brussel (INSAS) stond Matyas Veress in voor de montage van meer dan 65 films, een carrière die in 2011 werd bekroond met de Magritte voor beste montage voor Mr. Nobody van Jaco Van Dormael. Zowel in fictie als documentaire rijgt hij de successen aan elkaar. Monteur van de film Oleg, winnaar van de Grand Prix op het BRIFF in 2019, werkte hij eveneens mee aan het succes van La Trève, de serie van Matthieu Donck, gecoproduceerd door de RTBF.

National

c-michelet

Christelle Michelet

Christelle Michelet lanceert zich op een mooie dag in 1989 in een carrière als artistiek agent, gecoacht door twee grote namen uit het vak: Serge Rousseau en Danielle Gain. De vonk slaat over voor onze nationale acteurs wanneer ze in 2003 Rashevski’s Tango te zien krijgt. De uitstekende interpretaties, onder leiding van o.a. Tania Garbarski, zetten haar aan om zich verder te verdiepen in onze Belgische cinema. Met meer dan tien jaar ervaring tussen de ‘witloof’ en de ‘andijvie’ staat Christelle Michelet nu aan het hoofd van haar eigen agentschap, LA FABRIQUE 67, ter promotie van een aantal getalenteerde Belgische talenten zoals Anne Coesens, Yoann Blanc, David Murgia, Stefan Liberski, Stéphane Bissot en vele anderen.

dernand-denis

Fernand Denis

« 7 mei 1987. Hier zijn we dan in Cannes, na een nacht op de trein, helemaal bleek. Te opgewonden om te slapen. Er wordt geen minuut verspild, net genoeg tijd om de koffer bij het hotel af te zetten, om ons te haasten naar de accreditaties en, met een beetje geluk, net op tijd te komen voor de persvertoning van de openingsfilm A Man in Love with Diane Kurys ». Gepassioneerd zeg je? Deze getuigenis spreekt voor zich. Journalist Fernand Denis is sinds 1984 een vooraanstaand criticus en is een van de leidende figuren in de Belgische pers op vlak van cinema

emilie-brisavoine

Emilie Brisavoine

Emilie Brisavoine groeide op onder een hoogspanningsmast in het zuiden van Frankrijk. Na slapeloze tienerjaren met Stephen King verhuisde ze naar Parijs om aan de Ecole Duperré te studeren. Na een ervaring als ontwerper maakt ze tekeningen over de wereld, vrouwen en honden. Ze verschijnt in La Bataille de Solférino van Justine Triet en speelt vervolgens in Peine Perdue van Arthur Harari. Haar eerste langspeelfilm, Pauline s’arrache, is in december 2015 uitgebracht. Ze is ook lid van het bureau en de raad van bestuur van ACID (Association du Cinéma Indépendant pour sa Diffusion).

AWARDS 2020

° GRAND PRIX °

Babyteeth (Milla)
Shannon Murphy
2019 / Australia / 120’

3.000€ for the distributor, or the person holding the rights for the film’s distribution (cash)
offered by Circles Group
1.500€ for the film (cash) offered by Circles Group

5.000€ for the purchase of media advertising space as part of the promotion of the film for a filmwhich will be distributed in Belgium offered by La Libre Belgique

° JURY PRIZE ° (ex aequo)

Favolacce (Bad Tales)
Fabio & Damiano D’Innocenzo
2020 / Switzerland, Italy / 98’

500€ for the film (cash)
5000€ in promotion if the film is distributed in the Belgian cinema’s of which 2500€ offered by La Libre Belgique for the purchase of media advertising space

° JURY PRIZE ° (ex aequo)

Rocks
Sarah Gavron
2019 / UK / 93’

500€ for the film (cash)
5000€ in promotion if the film is distributed in the Belgian cinema’s of which 2500€ offered by La Libre Belgique for the purchase of media advertising space

° GRAND PRIX °

Electric Swan
Konstantina Kotzamani
2019 / Greece, France, Argentina / 40’

3.000€ for the director (cash)
5.000€ for the purchase of media
advertising space as part of the promotion of the film for a film which will be distributed in Belgium offered by La Libre Belgique

° JURY PRIZE °

Las Niñas (Schoolgirls)
Pilar Palomero
2020 / Spain / 97’

2.000€ for the director (cash) offered by CinéFemme
5.000€ for the purchase of media advertising space as part of the promotion of the film for a film which will be distributed in Belgium offered by La Libre Belgique

° AUDIENCE AWARD °

PYRALE (Moth)
Roxanne Gaucherand
2020 / France / 48’

2.000€ for the film (cash)
5.000€ for the purchase of media advertising space as part of the promotion of the film for a film which will be distributed in Belgium offered by La Libre Belgique

° GRAND PRIX °

Saint-Nicolas est socialiste
David Leloup
2020 / Belgium / 94’

3.000€ for the distributor, or the person holding the rights  for the film’s distribution (cash) offered by BCOH
2.000€ for the film(cash) offered by BCOH

° AUDIENCE AWARD °

Saint-Nicolas est socialiste
David Leloup
2020 / Belgium / 94’

2.500€ for the distributor, or the person holding the rights for the film’s distribution (cash)
2.500€ for the film (cash)
5.000€ for the purchase of media advertising space as part of the promotion of the film for a film which will be distributed in Belgium offered by La Libre Belgique

° SPECIAL JURY MENTION °

Retrospekt
Esther Rots
2018 /Netherlands Belgium / 101’

TV BROADCASTING RIGHTS

° RTBF °

Rocks
Sarah Gavron
2019 / UK / 93’

10.000€ in TV broadcasting rights
by RTBF for a film which will be
distributed in Belgium

° BeTV °

Mano de Obra (Workforce)
David Zonana
2019 / Mexico / 82’

4.000€ in TV broadcasting rights by BeTV for a film which will be distributed in Belgium

Scroll naar boven