Spring naar content

Jury & Prix

International jury

leclerc cadré

Michel Leclerc

Michel Leclerc heeft 8 langspeelfilms geschreven en geregisseerd: J’invente rien in 2006, Le Nom des gens in 2010 (CĂ©sar voor Beste Scenario), TĂ©lĂ©gaucho in 2012, La vie trĂšs privĂ©e de monsieur Sim in 2015, La lutte des classes in 2019, Pingouin et GoĂ©land et leurs 500 petits (documentaire in 2021), en Les goûts et les couleurs in 2022, en Doux in 2024, momenteel in bewerking. Hij schreef mee aan de scenario’s van Je suis Ă  vous tout de suite en Youssef Salem a du succĂšs voor Baya Kasmi, en La tĂȘte de maman en Otez moi d’un doute voor Carine Tardieu. Hij regisseerde 9 kortfilms (waaronder Le poteau rose in 2001) en een documentaire over Jan Svankmajer. In 2023 schreef en regisseerde hij Le premier venu voor France 2. Hij schreef en regisseerde Fais pas çi, fais pas ça, seizoen 7, en de laatste twee afleveringen van de reeks in 2017, en in 2020 Y’aura-t-il NoĂ«l Ă  NoĂ«l? een kerstfilm van Fais pas ci, fais pas ça. Hij schreef mee aan de reeks Le grand bazar voor M6 met Baya Kasmi. Hij schrijft en zingt liedjes.

coensens carré

Anne Coesens

De belg Anne Coesens studeerde aan het Conservatorium van Brussel en vervolgens in Parijs. Ze begon haar professionele leven in het theater, onder andere met met Philippe Adrien in La TempĂȘte. Geleidelijk aan verlaat ze het theater voor film en televisie. Recent werkte ze samen met Olivier Masset-Depasse, Jean-Xavier de Lestrade, Fred CavayĂ©, Dominique Deruddere en Audrey Estrougo. Samen met regisseurs Vania Leturcq en Savina Dellicour creĂ«erde ze de serie Pandore, waarvan we het tweede seizoen afwachten.

rongione carré

Fabrizio Rongione

Fabrizio Rongione, Brusselaar van geboorte, werd in 1999 opgemerkt door de gebroeders Dardenne om de mannelijke hoofdrol te spelen in Rosetta, de Gouden Palm-winnaar van 1999. Dat was genoeg om de carriĂšre van de jonge acteur te lanceren, die vervolgens de ene film na de andere maakte. Hij speelde in maar liefst 70 films, waarvan 6 met de gebroeders Dardenne, van wie hij zeker de favoriete acteur is: Le silence de Lorna, Deux jours, une nuit, L’enfant, Le gamin au vĂ©lo... We zagen hem ook in de zalen in: Les paroles de mon pĂšre van Francesca Comencini, Ça rend heureux van Joachim Lafosse, Tartarughe sul dorso van Stefano Pasetto, Diaz, Un crime d’état van Daniele Vicari, La religieuse van Guillaume Nicloux, La Sapienza van EugĂšne Green, Diane a les Ă©paules van Fabien Gorgeart, of nog recenter in Azor van Andreas Fontana, geselecteerd op de Berlinale, Une part d’ombre van Samuel Tilman, L’évĂšnement van Audrey Diwan, Gouden Leeuw op het filmfestival van VenetiĂ«, en Amal: un esprit libre van Jawad Rhalib. Ook zijn carriĂšre op het televisiescherm is van formaat, met tal van series, waaronder Mafiosa, waar hij de beroemde Remi Andreani speelt, Un village français, Oussekine, Zone blanche... Op het toneel schrijft hij net zo goed als hij speelt: C’était Bonaparte, Le Cid, Homo Sapiens, On vit peu mais on meurt longtemps, A genoux, waarvoor hij de prijs voor beste solo-optreden ontving. Hij slaagt er trouwens in zijn passie voor film en theater te combineren door niet minder dan drie keer de Magritte du cinĂ©ma te schrijven en te presenteren. Hij won zelfs een Magritte voor zijn rol in 2 jours, 1 nuit, naast Marion Cotillard.

 

castang carré

Stéphan Castang

In het theater heeft Stéphan Castang opgetreden met Marion Guerrero, Benoßt Lambert en Thomas Poulard. Hij heeft ook voor het theater geschreven: Boule de gomme, Le Défilé de César, Une divine tragédie (samen geschreven met Sacha Wolff) en toneelschrijver (Nam-Bok le hùbleur, MoliÚre 2005 voor show van jongeren publiek). Hij doceert aan de Universiteit van Bourgondië en Parijs VIII. Als filmmaker heeft hij verschillende korte en middellange films geschreven en geregisseerd, en in 2023 presenteerde hij zijn eerste langspeelfilm op de Semaine de la Critique in Cannes: Vincent doit mourir. Genomineerd voor een César en vertoond op een aantal internationale festivals, won de film verschillende prijzen, waaronder de Magritte voor Beste Buitenlandse Film in 2024.

Directors' Week jury

sadjo carré

Babetida Sadjo

Babetida Sadjo is een actrice, schrijver en regisseur. Babetida werd geboren in Guinee-Bissau en bracht een deel van haar jeugd door in Vietnam voordat ze zich in België vestigde en afstudeerde aan het Koninklijk Conservatorium voor Dramatische Kunst in Brussel. Haar filmcarriÚre begon in 2014 met Waste Land van Pieter Van Hees, waarvoor ze de eerste zwarte vrouw werd die een Ensor won voor Beste Bijrol. Ze kreeg internationale erkenning voor haar werk in Paradise Suite (2015) van Joost Van Ginkel (voorgeselecteerd voor de Academy Awards). Voor haar hoofdrol in Our Father, The Devil van Ellie Foumbi won ze beste actrice op het 2023 internationale filmfestival van Harlem. Als schrijver en regisseur schreef ze het toneelstuk Les Murs Murmurent (2017), de documentaire Bafata Blues (2007) en de korte film Hematome (2022). Momenteel is ze bezig aan haar volgende theatercreatie en schrijft ze haar eerste lange speelfilm inGuinee Bissau.

sirot carré

Ann Sirot

Ann Sirot et RaphaĂ«l Balboni werken samen als screenwriters & directors van fictie films. Vanaf het begin bouwen ze aan een hybride en atypische cinema, gebaseerd op een zeer spontaan acteerwerk, een hoog tempo met jump cuts en een organische narratieve constructie, uitgewerkt met veel gefilmde repetities. Madly in Life, hun eerste langspeelfilm, won zeven Magritte-prijzen en vele andere prijzen op verschillende festivals. The (Ex)perience of Love, geselecteerd in 2023 op de Cannes International Critic’s week, is hun tweede speelfilm.

teona carré

Teona Strugar Mitevska

Teona Strugar Mitevska werd geboren in MacedoniĂ«, volgde een opleiding tot schilder en grafisch ontwerper en studeerde aan de NYC Grad-Tisch School of Arts. Haar filmografie begon in 2004 en omvat veelgeprezen films zoals God Exists, Her Name is Petrunya (2019), die in premiĂšre ging op de Berlinale, waar het de juryprijs en de Gilde deutscher Filmkunsttheater Prize won, evenals velen andere prijzen zoals de LUX Prize. Haar zesde meervoudig bekroonde langspeelfilm, The Happiest Man in the World, werd vertoond op de festivals van VenetiĂ« en Toronto, en 21 days Until the End Of The World werd vertoond tijdens de ‘Authors’ Day’ op het filmfestival van VenetiĂ« 2023. Vanuit Brussel is ze momenteel bezig met de preproductie van Mother, haar eerste Engelstalige film met Noomie Rapace in de hoofdrol.

lannoo carré

Vincent Lannoo

Vincent Lannoo, geboren in 1970, is een Belgische regisseur en scenarioschrijver wiens carriÚre gekenmerkt wordt door een verscheidenheid aan projecten, van cinema tot televisie en reclame. Na zijn studies aan het Institut des Arts de Diffusion (IAD) maakte Vincent Lannoo naam met Strass (2001) en Vampires (2010). Vincent Lannoo mengt zwarte humor met maatschappijkritiek en aarzelt niet om sociale conventies en ongelijkheden in vraag te stellen. Zijn sciencefictionreeks Trepalium (2016) toont zijn interesse in nieuwe technologieën en artificiële intelligentie, en het begin van zijn onderzoek naar hoe deze technologieën het verhaal en de artistieke creatie kunnen beïnvloeden. Als invloedrijke en veelzijdige figuur
in de audiovisuele wereld lijkt hij klaar om de grenzen van zijn kunst te verleggen om zijn publiek te raken en uit te dagen.

National jury

hagege carré

Fabien Hagege

Fabien HagÚge is programmeur voor het Premiers Plans Festival in Angers, een festival gewijd aan de vroege Europese cinema. Eerder werkte hij mee aan de programmatie van het Silhouette Festival en het Court-Circuit programma van Arte. Hij werkt ook samen met de Quinzaine des Cinéastes en Series Mania. In 2017 was hij mede-auteur voor de documentaire over Jean Douchet, die vertoond werd op het Filmfestival van Cannes en talloze andere festivals.

nahon carré

Johanna Nahon

Johanna Nahon begon met produceren in 2015, samen met Charles Gillibert bij CG CinĂ©ma (Mustang, Personal Shopper, L’Avenir,
). Daarna maakte ze de stap naar international sales bij Wild Bunch en Celluloid Dreams, waar ze manager over het Aankoop-departement van 2016 tot 2018. In 2019 voegde ze zich bij het audiovisuele productiehuis When We Were Kids, waarmee ze haar krachten bundelde om een filmproductiehuis op te starten: After Hours Production. Tegelijkertijd was Johanna Nohan lid van diverse selectiecomité’s in Parijs (ARTE – CNC). In 2020 voegde ze daar nog het selectiecomitĂ© van Cannes aan toe, voor de OfficiĂ«le Selectie onder directie van Thierry FrĂ©maux.

godart carré

Arnaud Godart

Loco Films is een internationaal sales- en coproductiehuis gevestigd in Parijs. Arnaud Godart is sinds 2018 directeur voor het aankopen en verkopenvan projecten.

Jury FIPRESCI

josef nagel carré

Josef Nagel

Geboren in Erlangen, Duitsland (1956). Studies: Theater, Film, TV, Duitse literatuur en sociologie. Doctoraalscriptie: "Vroege ontwikkelingstendensen in een specifieke filmtaal" (1988). Redacteur/hoofd afdeling speelfilm bij Zweites Deutsches Fernsehen (ZDF, Mainz): 1985 tot 2019. Lid van de Duitse vereniging voor filmcritici (VDFK); voormalig lid van de adviesraad van het Deutsches Filminstitut & Filmmuseum (DFF, Frankfurt). Lid van de katholieke adviescommissie (Katholische Filmkommission, Bonn). Heeft zitting in talloze jury's van filmfestivals. Freelance journalist sinds 1978 (o.a. Neue ZĂŒrcher Zeitung, Frankfurter Allgemeine Zeitung, filmdienst).



fouladi

Shiva Fouladi

Shiva Fouladi is sinds 2019 filmcriticus en journaliste voor “Le Mag CinĂ©ma”. Ze behaalde haar masterdiploma in Film Esthetiek aan de Universiteit van Toulouse Jean JaurĂšs. Sinds 2009 werkte ze als tolk en journaliste gespecialiseerd in cinema voor het magazine “Film Today”, gepubliceerd in Teheran, haar geboortestad. Het was in Teheran waar ze voor verscheidene literaire en filmmagazines werkte, alvorens Iran te verlaten. Sinds 2022 maakt ze als filmcriticus deel uit van de Syndicat Français de la Critique de CinĂ©ma et des Films de TĂ©lĂ©vision en in de zomer van 2023 was ze ook jurylid voor SFCC’s Beste Franstalige film.

vanhout

Kathy Vanhout

Kathy Vanhout studeerde af als filmwetenschapper. Ze levert regelmatig bijdragen aan het kritisch filmtijdschrift FantĂŽmas en maakt deel uit van het Antwerpse vrouwelijke filmcollectief Ursula. Sporadisch verzorgt ze ook reviews voor Kortfilm.be en PhotogĂ©nie, of doet ze Q&A’s op Film Fest Gent. Ze combineert haar liefde voor cinema met lesgeven en muziek maken.

Jurytechniek

luc plantier carré

Luc Plantier

Sinds hij in 1987 begon te werken in een montagekamer bij Radio France Lyon, is Luc Plantier nooit gestopt met het monteren van films. Eerst tijdens zijn studies in Avignon, Lyon en Louvain-La-Neuve. Daarna werkte hij als geluidseditor bij de gebroeders Dardenne en Thierry Knauff. Daarna specialiseerde hij zich in documentaire montage, in de breedste zin van het woord: van de sociale films van Dominique Henry en Vincent Detours tot de filmische avonturen van Yaël André, van de journalistieke onderzoeken van David Leloup tot het portret van Manu Bonmariage door zijn dochter, waaronder een serie over Dutroux en Imax 3D-documentaires. Hij was ook coregisseur van een documentaire in coproductie met de CinémathÚque, Marquis de Wavrin, du Manoir à la Jungle.

imfeld carré

Olivier Imfeld

With his baccalaureate in hand, his native Switzerland already seemed too small for him. He set off to conquer the «grosse weite Welt» (the wide world) and landed at the National School of Photography in Arles. After graduating in photography, he went on to study contemporary art at the Villa Arson in Nice. He became DP and DoP on Jerome Vandewattyne’s docu-drama Spit n Split, nominated for a 2018 Magritte award for first feature film. He is currently working on Liberty by Brussels-based Phil de Witte and the Netflix docu-series Turning Point

20240624_184441

Marina Lerchs

Jonge europese jury

19

Daria Karygina Karygina

18

James Mulvilhill

20

Jordi Boekholt

17

Malwina Cronin

21

Noah Rodriguez le PĂ©ru

INTERNATIONAL
COMPETITION

GRAND PRIX : €6000

2.500 € from CirclesGroup for the person holding the rights for the film’s distribution
1.500 € from CirclesGroup for the film
2.000 € from LalibreBelgique for the promotion

JURY PRIZE: 3500€

1.500€ from CirclesGroup
2.000€ from La Libre belgique for the promotion

DIRECTORS' WEEK
COMPETITION

GRAND PRIX: 4000€

2.000€ from Brussels Capital Region for the director
2.000€ from la Libre belgique for the promotion

JURY PRIZE: 1500€ from CinĂ©Femme for the director

AUDIENCE AWARD: 3500€

1.500€ from the cultural department of the city of Brussels for the distrbution company
2.000€ from La Libre Belgique for the promotion

EURPEAN YOUNG JURY AWARD
Honorary Award

NATIONAL
COMPETITION

GRAND PRIX : 5000€

1.500€ from BCOH for the person holding the rights for the film’s distribution
1.500€ from BCOH for the director
2.000€ from la Libre Belgique for the promotion

AUDIENCE AWARD: 3500€

1.500€ for the person holding the rights for the film’s distribution
2.000€ from La Libre Belgique for the promotion

BEST ACTRESS & BEST ACTOR AWARD : 1500€ each offered by Playright

JURY PRIZE: 1500€ offered by the Cultural Department of the City of brussels

BEST EDITING AWARD (in collaboration with Bemontage):

One-year licence for Media Composer (Avid) + one audio interface MBOX Studio offered by Diginet

BEST SOUND AWARD : 500€ to the sound department

BEST PHOTOGRAPHY AWARD (in collaboration with the Belgian Society of Cinematographers) : 3000€

Services for an amount of €3.000 offered by Eye-Lite

TV BROADCASTING RIGHTS

€10.000 in TV broadcasting rights by RTBF*
€5.000 in TV broadcasting rights by BeTV

FIPRESCI AWARD

For one first film, either in International Competition, in the Directors’ Week Competition or in the National Competition Honorary Award

*For a film which will be distributed in Belgium

Scroll naar boven