Skip to content

GAP FINANCING SESSIONS

Voor wie?

Voor Europese producenten die op zoek zijn naar een Belgische minoritaire coproducent of financiële partner.

De Gap Financing Sessions zijn bedoeld om de samenwerking tussen Europese producenten en Belgische coproducenten en financiële partners te bevorderen. In het hart van de Europese Unie, en met een verscheidenheid aan potentiële investeerders, hebben professionals uit de Belgische filmindustrie een waardevolle expertise te bieden op het gebied van coproductie. Deelnemers krijgen de kans om potentiële partners te ontmoeten en zullen kunnen genieten van onze verschillende evenementen en cocktails.

10 projecten zijn geselecteerd:

Man of the house
Man of the house

van Andamion Murataj

geproduceerd door Lissus Media - Albanië

Andamion Murataj is een schrijver, regisseur, d.o.p. en producent die al vele jaren tussen Albanië en de Verenigde Staten werkt. Hij schreef mee aan de speelfilm The Forgiveness of Blood van Joshua Marston, die in 2011 op de Berlinale werd bekroond met de Silver Bear Award voor Beste Scenario. In dit nieuwe project richt hij zich op de Albanese traditie van de beëdigde maagden door middel van het intieme portret van Fran, die op haar vijftigste haar identiteit verkent door de inval van een onverwacht moederlijk gevoel.

Sorya
Sorya

van Denis Do

geproduceerd door Special Touch Studios - Frankrijk

Na het winnen van de Cristal Award op het 2018 Annecy International Animation Film Festival voor Funan, komen regisseur Denis Do en producent Sébastien Onomo opnieuw samen voor het geanimeerde project Sorya. Deze coming of age neemt ons mee naar Cambodja om het pad te volgen van een jonge vrouw die zich in de voorhoede van de muziekscene van Phnom Penh bevindt. Dit is de tweede speelfilm van de regisseur.

the excursion
The Excursion

van Miroslav Terzić

geproduceerd door This and That Productions - Servië

Van documentaire tot fictie, inclusief tv-series, heeft Snezana Van Houwelingen vele projecten geproduceerd die internationale erkenning hebben gekregen (Sundance, Rotterdam, IDFA, Sao Paulo,...). Ze ondersteunt het nieuwe project van Miroslav Terzić, wiens laatste speelfilm Stitches in première ging op de Berlinale 2019. The Excursion is een hard-hitting drama, een onverbloemde analyse van geweld die geleidelijk de dynamiek van pesterijen tijdens een schoolreisje ontvouwt.

le bon larron
The Good Larron

van Emiliano Torres

geproduceerd door Eaux Vives - Frankrijk

Xénia Maingot kreeg de kans om als productieleidster samen te werken met de allergrootsten: Lars Von Trier, Lucrecia Martel, Thomas Vinterberg, ... Ze richtte haar eigen bedrijf Eaux Vives op in 2008 en is momenteel bezig met de postproductie van de nieuwste film van Emily Atef, More than ever, die in 2022 moet uitkomen. Momenteel ontwikkelt ze The Good Thief van Emiliano Torres, wiens speelfilm Patagonia in 2016 de Speciale Juryprijs en de Prijs voor Beste Cinematografie op het San Sebastian Film Festival won. Dit nieuwe project is een adembenemende misdaadfilm die de Parijse metro insluipt om het verhaal te vertellen van een politieagent die moet omgaan met de corruptie van zijn afdeling en opnieuw in contact moet komen met zijn verleden als dief.

mountain
The Mountain (working title)

van Ásthildur Kjartansdóttir

geproduceerd door LittleBig Productions AB et Film Partner Iceland ehf - Zweden, IJsland

Regisseuse en producente Ásthildur Kjartansdóttir, meerdere malen genomineerd voor de Edda Awards (IJslands Academy Awards), liet haar eerste speelfilm The Deposit (2019) selecteren op Göteborg, Edinburgh IFF en Sydney FF. Voor haar nieuwe project The Mountain werkt ze samen met producente Anna G Magnúsdóttir (EAVE, ACE), die tussen Zweden en IJsland werkt via haar bedrijven LittleBig Productions en Film Partner Iceland ehf. Dit familiedrama gaat over schuld en verdriet tegen een meeslepende achtergrond van astronomie en adembenemende IJslandse landschappen.

Myth of real men
The Myth of a real man

van Lee Filipovski

geproduceerd door Dart Film - Servië

Lee Filipovski is een regisseuse gevestigd in zowel Toronto als Belgrado - haar twee kortfilms Fluffy (2016) en Zero (2021) werden beide geselecteerd voor het Toronto International Film Festival. Haar eerste speelfilm, The Myth of a real man, draait om een familie wiens toekomstplannen in Canada worden ingekort door de oorlog en de beslissing van de vader om in het leger te gaan, te blijven en zijn land te verdedigen. De film wordt voor Dart Film geproduceerd door Natasa Damnjanovic, die verschillende projecten heeft geproduceerd en gecoproduceerd die zijn vertoond op topfestivals (Berlinale, Locarno, Rotterdam, Toronto, San Sebastian, ...)

the passing deaths
The Passing Deaths

van Agustin Banchero

geproduceerd door Tarkio Films - Uruguay

The Passing Deaths wordt Agustin Banchero's tweede speelfilm, een niet-chronologisch koordrama opgebouwd rond de emoties van het hoofdpersonage, een man die wegloopt van zijn partner die op het punt staat te bevallen. Agustin Banchero zet de verkenning voort van de thema's schuld en verantwoordelijkheid die aan bod kwamen in zijn laatste film, Hilda's Short Summer, die in 2021 in première ging in de sectie New Directors van het San Sebastian Film Festival. The Passing Deaths is geproduceerd door Virginia Bogliolo voor Tarkio Films, die eerder met Agustin samenwerkte aan Hilda's Short Summer.

« Halaqat » projecten

Bozar en BRIFF bundelen hun krachten om 3 projecten uit Arabische landen onder de aandacht te brengen in het kader van het "Halaqat"-project

HALAQAT - Carnaval
CARNAVAL

van Mohamed Siam

geproduceerd door Linked Production – Kuwait, Egypt

Mohamed Siam kreeg internationale erkenning met zijn documentaires Whose Country (2016) en Amal (2017), beide geselecteerd in grote festivals wereldwijd (IDFA, Hot Docs, Thessaloniki, Visions du Réel ...) Zijn nieuwe project, Carnaval, verkent vergelijkbare thema's door middel van fictie deze keer, en is gebaseerd op de hoofdpersonages van zijn twee vorige films: een politieagent en een rebelse tiener, wier levens verstrengeld raken terwijl chaos op Cairo valt. Opnieuw werkt Siam samen met producent Talal Al-Muhanna, die meerdere van zijn films internationaal heeft zien vertoond en uitgezonden.

HALAQAT - Plum Season
PLUM SEASON

van Rim Mejdi

geproduceerd door Tifaw Films Production – Morocco

Plum Season is een bovennatuurlijk coming of age-verhaal dat zich afspeelt tussen Marrakech en het Atlasgebergte. Geworteld in de Marokkaanse cultuur en mythen om het verhaal van Nouha te vertellen, een tiener die haar angst om een vrouw te worden onder ogen ziet. Het project werd ontwikkeld in het Torino Film Lab en gepitcht tijdens de Atlas Workshops. Rim Mejdi, schrijver, regisseuse en producente, is vooral bekend van haar kortfilm Out of town (2015, Locarno).

HALAQAT - Tunis-Djerba
TUNIS-DJERBA

van Amel Guellaty

geproduceerd door Atlas Vision & Haut Les Mains Productions – Tunisia, France

Amel Guellaty is een Tunesische regisseuse en fotograaf ; haar eerste kortfilm, Black Mamba (2017), werd vertoond in meer dan 60 festivals en uitgezonden door Canal +. Voor haar eerste langspeler, Tunis-Djerba, verkent ze de dromen en de harde realiteit van de Tunesische jeugd doorheen het poëtische en surrealistische verhaal van twee vrienden die ontsnappen op een roadtrip. Het project, ontwikkeld in het kader van het LIM-programma, wordt geproduceerd door Asma Chihoub (lid van het EAVE-netwerk) als onderdeel van Atlas Vision Productions, die met Amel heeft samengewerkt aan haar twee vorige projecten.

Het Europese project Halaqat wordt uitgevoerd door het Goethe-Institut in samenwerking met Bozar - Paleis voor Schone Kunsten Brussel. Halaqat wordt medegefinancierd door de Europese Commissie (onder de noemer: EU-LAS CULTURE), het Goethe-Institut en Bozar.

Bozarlogo
EU-logo_original
GI_Logo_horizontal_green_sRGB (1)
Logo Halaqat black

Partners: 

Scroll To Top